احتمال سکته‌های مغزی از ۴۰ ‌سالگی

احتمال سکته‌های مغزی از چهل ‌سالگی آغاز می‌شود و از ۶۰ تا ۷۰ سالگی شدت می‌یابد و مردان بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند.

به گزارش مهر ، دکتر مژده قبایی در نشست خبری چهارمین همایش سکته‌های مغزی افزود: بیشتر افرادی که دچار ترومبوز می‌شوند زنانی هستند که در سنین باروری قرار دارند و دچار عوارض حاملگی شده‌اند یا قرص‌های پیشگیری از بارداری مصرف می‌کنند.

آیا همه بیماران به یکسان در خطر هستند؟

این نورولوژیست تاکید کرد: نژاد تاثیری در ابتلا به این بیماری ندارد ولی زنان در مقاطع خاصی مانند ماه‌ رمضان و مسافرت‌های زیارتی از داروهای هورمونی بیشتر استفاده می‌کنند و مصرف زیاد این داروها یکی از علل ابتلا به ترومبوزهای مغزی است.

وی گفت: گاهی اوقات سکته‌های مغزی ممکن است به علت پاره شدن شریان‌ها و وریدها رخ دهد. این نوع بیماری باعث خونریزی مغزی می‌شود و انسداد وریدها به وریدهای دیگر انتقال می‌یابد و باعث خونریزی‌های بیشتر، سردرد و حتی فلج شدن می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره عوامل ابتلا به ترومبوز مغزی گفت: عفونت‌های گوش، بینی، بیماری‌های خونی و رماتیسمی از عوامل ابتلا به ترومبوز مغزی هستند.

امکان پیشگیری

وی درباره راههای پیشگیری از این بیماری گفت: با توجه به آن که یکی از علل دچار شدن به ترومبوزهای مغزی، عفونت است به جوانانی که روی بینی و صورت آنها جوش زده می‌شود توصیه می‌شود که جوش‌های خود را دستکاری نکنند، علاوه بر آن زنان حامله اگر دچار سردردهایی می‌شوند که با مسکن قابل کنترل نیست و یا تاری دید دارند و استفراغ می‌کنند لازم است به پزشک مراجعه کنند.

این نورولوژیست با بیان اینکه بر اساس آمار انجمن جهانی استروک از هر شش نفر در جهان یک نفر در طول عمر خود دچار سکته مغزی می‌شود، تاکید کرد: این بیماری به سن، شغل و جنس بستگی ندارد البته برخی از فاکتورهای ابتلا به بیماری مانند قند، فشارخون و چربی بالا قابل تغییر هستند اما سن و سال را نمی‌توان تغییر داد.

قبایی افزود: زنان به ویژه در مناطق آسیایی سه تا چهار برابر بیشتر از مردان به ترومبوز مغزی دچار می‌شوند که علاوه بر حاملگی، عفونت در این آمار بالا نقش مهمی دارد.

تاثیر استرس و فشار روحی

وی گفت: فشارهای روحی باعث افزایش فشارخون می‌شود و در مبتلایان به دیابت، این فشارها می‌توانند بیماری آنها را از کنترل خارج کنند و بدین ترتیب فشارهای روحی باعث سکته‌های مغزی شوند اما استرس‌ها به طور مستقل تاثیری در ابتلا به سکته‌های مغزی ندارند.

آخرین مقالات مرتبط

ثبت قرار ملاقات

علاوه بر تلفن، می توانید به صورت ذیل وقت درمان رزرو کنید.

ایجاد قرار ملاقات
2017-08-13T16:34:23+04:30